Holthees-Swalmen - Reisverslag uit Swalmen, Nederland van Agnes Berkum - WaarBenJij.nu Holthees-Swalmen - Reisverslag uit Swalmen, Nederland van Agnes Berkum - WaarBenJij.nu

Holthees-Swalmen

Door: Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes

14 April 2016 | Nederland, Swalmen

We komen dus langs plaatsen waar we nog nooit van gehoord hebben. Swolgen, Swalmen, het klinkt mij allemaal nogal Duits in de oren. Goed mogelijk, we lopen vaak op de Duitse grens, met bos aan de linkerkant wat in Duitsland ligt en akkers die aan de rechterkant in Nederland gelegen zijn. We komen ook heel veel Duitsers tegen. De bossen zijn nog altijd zeer aanwezig. ook zien we vaak water, niet verbazingwekkend als je bedenkt dat dit het rivierengebied is. Veel zwanen, eenden, bruggetjes, mensen aan de wandel met hun hond(en), het is duidelijk mooier weer. Ook zien we mensen op terrasjes verschijnen. De gastadressen zijn soms wat minder vriendelijk. We vragen ons soms af waarom mensen de moeite doen om vrienden op de fiets in hun huis te nemen. Over het algemeen hebben we echter wel goede ervaringen gehad. Er springen er soms een paar uit die zeker een vijf sterren bed en breakfast zouden kunnen zijn. Vannacht zitten we op zo'n plek. We hebben een pracht ruimte boven. Een grote kamer met tv, een tafel om aan te zitten, het internet werkt goed, we kunnen zelfs ons eigen kopje koffie zetten. Hopelijk komt de was droog vanavond. Anders is er misschien wel een droger die morgenvroeg even kan draaien.
Swalmen is groter dan ik dacht. Het nachtleven is echter rustig. We hebben een kroegje gevonden met geen enkele gast, een restaurantje waar twee tafels bezet waren en we wat chocomelk hebben gedronken. Onze gastvrouw heeft ons in het dorp afgezet voor ze ging spinnen met haar vriendinnen. Daarna gaat dat clubje vrouwen uit, elke week.. Goed in de 70 zijn ze, maar ze doen het nog goed!
Gisteren hebben we wat door Venlo gewandeld. Een pracht van een stad. Wist niet dat er een Toon Hermans huis was, maar het was niet open.
Oude kerken, leuke winkelstraatjes, het leek me een gezellige stad om in te wonen.
In Swolgen sliepen we bij een heel gastvrije dame van 80. Ze was oh zo gemakkelijk, zette gelijk haar wasmachine aan voor ons en had gebak voor bij de koffie.
't Is wel jammer dat we meestal niet veel energie hebben om nog een dorp in te wandelen. We eten vaak een maaltijd op onze kamer die we bij de supermarkt gekocht hebben. Wat lezen 's avonds en vroeg slapen om zeven uur weer op te staan.
Vandaag hebben we een kop koffie gedronken in een soort huis waar 'daklozen' woonden, ondere anderen een Zuid Afrikaan. Hij sprak over Kaapstad met tranen in zijn ogen. Ik denk dat hij zo in mijn koffer was gegaan om mee terug te vliegen.
Gisteren dronken we koffie in een restaurant dat gerund werd door gehandicapten/gestremden.
Allemaal niet zo gewoon voor de wandelmaat uit ZA. Morgen naar Montfort. Een 22 km dag voor de boeg, dus 'lekker slaap'.

• 15 April 2016 - 03:10

Henny:

Leuk stukje om te lezen.
    Echt de laatste loodjes nu, vind het zo knap!!
    Succes voor morgen.
    Kus

• 15 April 2016 - 03:10

Henny:

Leuk stukje om te lezen.
    Echt de laatste loodjes nu, vind het zo knap!!
    Succes voor morgen.
    Kus

• 15 April 2016 - 08:42

sterkte vandaag,de laatste loodjes!!!
    wij gisteravond bij Ger gegeten hopelijk vanavond weer skypen.
    Dikke zoen van mamma mia.

• 15 April 2016 - 13:33

Janneke:

Wat is dit knap van jullie. Heb er echt bewondering voor.
    Heel veel succes met de laatste lootjes.

Dikke kus van Janneke

• 15 April 2016 - 13:34

Janneke:

Sorry, lootjes moest met een d

• 16 April 2016 - 00:09

Pete J:

Splendid progress so far, ladies - well done! You now have to focus on slogging up that last hill! ~ Pete @ Puddles